Wat is een wortelkanaalbehandeling?
Binnen de tanden en kiezen bevinden zich zenuwen en bloedvaten. Bij de wortelpunt gaan zij de wortel in en via het wortelkanaal lopen zij naar de zogeheten zenuwkamer. De zenuwkamer bevindt zich in het “zichtbare gedeelte” van de tand of kies. Bij een wortelkanaalbehandeling wordt de zenuwkamer van een tand of kies samen met het wortelkanaal/de wortelkanalen gereinigd en ontsmet, waarna deze wordt/worden gevuld met een speciaal vulmateriaal.

Waarom een wortelkanaalbehandeling?
Wanneer de zenuw van een tand of kies ernstig ontstoken is, kan dit zorgen voor (hevige) pijn en/of het afsterven van de zenuw. Daarnaast kan een afgestorven zenuw kaakbotverlies veroorzaken wat weer kan leiden tot het los gaan staan en/of het verloren gaan van de betreffende tand of kies.
Het doel van de wortelkanaalbehandeling is het verhelpen van pijnklachten en/of het verloren gaan van de tand of kies voorkómen. De oorzaak van het ontstekingsproces wordt weggenomen, waardoor de ontsteking wordt gestopt.

Waardoor raakt een zenuw ontstoken en waardoor sterft deze af?
Langdurende irritatie en/of kortstondig heftige irritatie kan de zenuw doen ontsteken en/of doen afsterven. Hierbij moet men denken aan diepe cariës (tandbederf/gaatjes), een harde klap op de tand of kies, een barst of breuk in de tand, hevige slijtage/erosie etc.

Is het een pijnlijke behandeling?
Meestal kan de tand of kies goed worden verdoofd en zal de behandeling niet pijnlijk zijn. Soms is de zenuw zodanig ontstoken, dat deze lastig te verdoven is. Ook dán kan de tandarts door “langs de tand” te verdoven -in de meeste gevallen- de behandeling “pijnloos” uitvoeren. De eerste dagen na de behandeling kan de tand of kies nog licht tot flink pijnlijk zijn